جیمز پرسكات ژول، فیزیكدان انگلیسی برای آزمایشهایی كه بر روی گرما انجام داده معروف است.

 

او كشف كرد كه اشكال مختلف انرژی، یعنی انرژی مكانیكی، الكتریكی، و گرما، اساساً یكی هستند و هر شكل انرژی انرژی می‌تواند به شكلهای دیگر آن تبدیل شود.

 

 كار ژول به قدری مهم بود كه نام او به واحدی از كار یا انرژی داده شده است (ژول، J ). 

ژول هیچگونه آموزش دانشگاهی رسمی ندیده بود و پست دانشگاهی نیز نداشت. اما با بعشی از دانشمندان برجستۀ زمان خود، از جمله شیمیدان انگلیسی جان دالتون (1844 – 1766 م) و فیزیكدان اسكاتلندی لرد كلوین (1824 – 1907 م) كار كرده بود. 

در 24 دسامبر، ژول در سالفورد واقع در لانكشایر انگلستان به دنیا امد. پدرش آبجوساز بود او تحصیلات رسمی اندكی داشت. 

پس از كار در یك آزمایشگاه متصل به آبجوسازی پدرش،‌ به دانشگاه منچستر رفت، و در آنجا نزد شیمیدان انگلیسی جان دالتون (1844 – 1766 م) به تحصیل پرداخت. ژول تحقیقات اولیه درباره استفاده از الكترومغناطیس در موتر ها را كنار گذاشت زیرا معتقد بود كه بخار، شكل قویتری از انرژی است. 

او فرمولی برای مقدار كار لازم برای تولید یك واحد گرما را ارائه کرد. این فرمول بر این نظر جدید مبتنی بود كه گرما شكلی از انرژی است. ژول با استفاده از نظریه‌های موجود بقای اندازۀ حركت و بقای جرم، راه را بر ارائه قانون بقای انرژی را باز کرد. 


مقاله‌ای را دربارۀ نظریه جنبشی گازها منتشر می‌كند، كه در آن سرعت حركت مولكولهای گازها را تخمین زده است. 
ژول و فیزیكدان اسكاتلندی ویلیام تامسون (1907 – 1824 م‌، كه بعداً‌ به لرد كلوین مشهور می‌شود) در‌می‌یابند كه اگر به گازی اجازۀ انبساط داده شود، دمای آن افت می‌كند. به این ترتیب فكر ساختن خچال به وجود آمد. 

سخۀ اصلاح شده‌ای از ضریب هم‌ارزی (هم‌ارز مكانیكی گرما) را منتشر می‌كند. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: